Lek. Mikołaj Żołyński
(1) Katedra i Klinika Intensywnej Terapii Kardiologicznej i Chorób Wewnętrznych
(2) Uniwersyteckie Centrum Badań Sportowo-Medycznych
(3) Szkoła Doktorska Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
Najważniejsze informacje:
Jazda na rowerze - zwłaszcza w miastach - jest stosunkowo powszechnym sposobem przemieszczania się. Nie dziwi zatem, że bezpieczeństwo rowerzystów stanowi istotną i aktualną kwestią. Nowe badanie opublikowane w czasopiśmie "Traffic Injury Prevention" dostarcza interesujących dowodów na to, że kaski mogą zmniejszyć ryzyko poważnych obrażeń głowy u rowerzystów.
W badaniu przeanalizowano dane dotyczące wypadków rowerowych, w których uczestniczyli zarówno rowerzyści noszący kaski, jak i ci, którzy ich nie mieli. Wyniki były alarmujące: osoby, które nie nosiły kasków, były bardziej narażone na umiarkowane i poważne obrażenia głowy. Osoby bez kasków stanowiły około 2/3 badanych. Średni wiek rowerzystów w grupie bez kasku wynosił 39 lat, natomiast w grupie noszącej kask 45 lat. Pojawia się zatem sugestia, że młodsze osoby mogą być bardziej skłonne do lekceważenia zasad bezpieczeństwa.
Warto zauważyć, że do największej ilości wypadków doszło między godziną 8:00 a 17:00. W tym czasie ze względu na duże natężenie ruchu rowerzyści są szczególnie narażeni na kolizje z pojazdami, które mogą prowadzić do tragicznych konsekwencji. Za interesujący należy uznać też fakt, iż w grupie rowerzystów bez kasku, osoby podejrzewane o spożycie alkoholu występowały częściej, mimo że nietrzeźwość nie wpływa negatywnie na pozytywny efekt używania kasku.
Wzrastająca dynamicznie ilość rowerzystów, powinna łączyć się z wzmocnieniem przekonania o priorytetowej potrzebie zachowania bezpieczeństwa w trakcie jazdy rowerem. W słynącej z dobrej infrastruktury rowerowej oraz powszechnej popularności rowerów Danii, 27% zgonów związanych z wypadkami komunikacyjnymi stanowiły wypadki z udziałem rowerzystów. Wynik ten nie tylko w ocenie ekspertów, ale i w racjonalnej ocenie przeciętnego człowieka przekonuje o korzyści płynącej z noszenia kasków mimo, że aktualnie wymóg ten nie należy do obowiązków rowerzystów.
Źródło:
Beck, E. M., Wolthers, S. A., Blomberg, S. N., Breindahl, N., Eskesen, V., Lippert, F., & Christensen, H. C. (2024). Head injuries related to bicycle collisions and helmet use - an observational study. Traffic injury prevention, 25(8), 1081–1088. https://doi.org/10.1080/15389588.2024.2363476